Úvodná stránka | doc. Ing. Eva Nedeliaková, PhD. profil| Žilinská univerzita | História| Galéria| Kontakt | Elektronická knižka |
 
Dobré rady pre Manažment
 

1. Skúste správne prijímať a rozdávať kritiku

 

 

Skúste správne prijímať a rozdávať kritiku. Kritizovať dokáže snáď každý, avšak prijímanie kritiky je už o niečom inom. Mnohokrát pri

kritizovaní zabúdame na skutočnosť, že nikto z nás nie je dokonalý. Neuvedomujeme si, že veľa závisí aj od toho, či je naša kritika

konštruktívna a či bol zvolený vhodný spôsob jej interpretácie.

 

Ako kritizovať
Ešte predtým, než sa rozhodnete druhých kritizovať, mali by ste zobrať do úvahy viacero faktov. Nezabúdajte na to, že je každého

právom robiť chyby, byť nedokonalým a zo svojich nedostatkov sa poučiť, prípadne niesť za ne plnú zodpovednosť!

Uvedomte si, koho a za čo idete kritizovať a ako by ste sa asi vy cítili na jeho mieste. Snažte sa zvoliť konštruktívnu kritiku, pretože

nie každá kritika býva opodstatnená. Ak niekto robí prácu iným spôsobom než vy, neznamená to, že ju robí zle. Snažte sa ostať

pokojnými, krikom a zvýšeným hlasom by ste mohli vyvolať okamžitú negatívnu a defenzívnu reakciu.

Ak dáme druhému priestor na vyjadrenie (obhajobu či oponovanie), môžeme sa dozvedieť nielen to, ako daný človek premýšľa,

ale aj dôvody, prečo konal tak alebo onak. Taktiež, ak kritizujete, je lepšie ak nezovšeobecníte vaše pocity, ale konkrétne zhodnotíte,

čo vnímate kriticky a naopak, čo vnímate ako plus. Najlepšie je, ak to viete demonštrovať na konkrétnych príkladoch, ako by sa daná

situácia dala zvládnuť lepšie a najmä akým spôsobom. Tým si môžete získať človeka na svoju stranu a celkovo sa môžu vaše

naštrbené vzťahy posunúť o úroveň vyššie.    

Prijímanie kritiky
Väčšina ľudí má problém s prijatím kritiky. Niektorí sa cítia byť zranení, dotknutí, stiahnu sa do seba, alebo podliehajú trýznivej

sebakritike. Sú však aj takí, ktorí rovno zaútočia na svojho kritika, prípadne sa snažia hodiť vinu na niekoho iného. To sa stáva

najmä pri manipulatívnej kritike a vtedy, ak sa to týka ľudí, ktorí sa radia medzi „Supermanov“.

Ak je však kritika otvorená – konštruktívna, je našou škodou, ak nevyužijeme informácie, ktoré sú v nej obsiahnuté! Totiž, každá

kritika by nás mala posunúť vpred – a to minimálne v tom, že si ju vypočujeme a zvážime, či je v našich silách spraviť niečo pre to,

aby sa už viac neopakovala. Prehodnotením kritiky môžeme zlepšiť nielen svoju prácu, správanie ale aj samotné medziľudské vzťahy.

Preto sa snažte vášho kritika vypočuť, prehodnotiť jeho slová a dať mu spätnú väzbu najmä vtedy, ak si myslíte, že jeho kritika bola

neopodstatnená. Spoločným dialógom, ktorý by nemal mať charakter „kto z koho“, by ste mohli prísť k spoločnému kompromisu.     

Nech už ste v roli kritika alebo kritizovaného, odnaučte sa myslieť v absolútnych pravdách, hodnotách a kategóriách. Len tak budete

schopní pochopiť ostatných.

 

2. Ako sa stať obľúbenou šéfkou?

 

 

Ak ste si na túto pozíciu trúfli, počítajte s tým, že upadnete do nemilosti. Stanete sa nenávidenou, ohováranou a preklínanou.

Ľudia sa vás začnú strániť a spolčovať sa proti vám. Spriadať historky o vašom súkromnom živote, klebetiť za vašim chrbtom.

Na spontánne pozvania na kávu alebo dámsku jazdu zabudnite. Toto ste chceli?

 

Nevešajte hlavu, nikto sa ako „šéfová“ nenarodil, i keď vodcovské schopnosti ste mohli zdediť po niektorom priebojnejšom z vašich

predkov. V opačnom prípade sa budete musieť s vlastnosťami vládcu stotožniť skôr, ako sa z vašej vysnívanej pozície stane každodenné

prekliatie. Vtedy už obvykle býva neskoro naprávať to, čo ste nevedomosťou na svojich poddaných spáchali. Prah novej kancelárie

prekročte až vtedy, keď si výberom budete stopercentne istá.

Máte nato?
Skôr ako podpíšete pracovnú zmluvu alebo prijmete povýšenie, zamyslite sa, či ste naozaj tá pravá. Podstupujete riziko, že ak zlyháte,

vaša kariéra tým značne utrpí, a ak máte v pláne pôsobiť v tej istej brandži aj naďalej, toto fiasko sa môže s vami poniesť ešte zopár

rokov. Práca s ľuďmi nie je len o kvalite vašich vedomostí, ale aj o manažérskych schopnostiach, ktoré mnohým ľuďom vo vedúcich

pozíciách stále chýbajú i dnes. A čo vy, máte nato?

Dokážete niesť zodpovednosť za vaše rozhodnutia a skutky vašich podriadených? Máte v práci systém a spĺňate dopredu dohodnuté

termíny? Viete udržať svoje city na uzde? Chladne a zodpovedne rozhodujete aj v stresových a krízových situáciách?

Ak odpoveď na predchádzajúce otázky znela áno, nemáte nad čím uvažovať. Berte to! Chopte sa príležitosti a ukážte všetkým, čo vo

vás je. V opačnom prípade, pouvažujte nad iným pracovným zaradením alebo si predplaťte kurz manažérskych zručností.  

Šéf alebo kamarát?
Najdôležitejším pravidlom tím lídrov je mať profesionálny odstup v pracovných veciach a byť priekopníkom v medziľudských vzťahoch.

Ten ozrutný múr medzi vami a vašimi podriadenými sa snažte čím skôr zbúrať a každý jeden kamienok poctivo odpratať zo scény.

Začnite bežnými otázkami. Pýtajte sa ich, ako sa cítia, či ich niečo nevyrušuje v práci, ako strávili víkend, ...

Môžete to byť aj vy, kto zorganizuje prvé posadenie pri káve alebo poháriku vína. V uvoľnenej atmosfére sa od zamestnancov môžete

dozvedieť veci, s ktorými by sa vám v sterilnom prostredí firmy nikdy nezdôverili. 

Zaujímajte sa o nich ako o ľudí, s ktorými vás spája rovnaká cesta a cieľ. Časom sa dozviete viac o ich koníčkoch, rodinách aj

problémoch. Nesnažte sa za každú cenu prijať rolu spasiteľa a sprevádzkovať spovednicu vo vašej kancelárii. Nájdite tú správnu mieru.

Zdravý vzťah v práci je základom vašich pracovných úspechov.

Hrajte fér!
Ak budete sedieť vo svojej kancelárii s vyloženými nohami na stole, na pól dňa zmiznete na masáž alebo si odskočíte ku kozmetičke

a medzi prvými budete odchádzať z práce, v očiach podriadených budete len ďalšou z tých pijavíc, ktorá žije na úkor druhých. Ukážte im,

že aj vy „makáte“, a keď oni pracujú nadčasy, vy nie ste žiadna výnimka. 

Rovnako ako pokarhaním a kritikou, nešetrite ani slovami chvály. Pozitívne hodnotenie padne lepšie pred ostatnými. To negatívne

preberte za dverami vašej kancelárie medzi štyrmi očami. Uveďte konkrétny príklad, čo sa vám na jeho práci nepáčilo, kde sa stala

chyba. 

Hovorte pravdu!
Vedenie pracovného tímu nie je len o vydávaní rozkazov. V rámci vašich kompetencií podeľte sa s tímom o podrobnosti. Vysvetlite im

čo sa deje v zákulisí, prečo sa zmenil pracovný plán, aké zmeny vás čakajú v najbližšom období. Nesnažte sa za každú cenu hrať na

tajomnú a nasadiť si nepriehľadnú masku záhadného despotu.

Ak dostanete pochvalu od riaditeľa spoločnosti, dajte im to vedieť. Motiváciou pre tím môžu byť aj zvýšené prémie, dni voľna alebo

možnosť postupu. Nájdite na každého ten správny meter. Nekarhajte a nevyčítajte im, že nie sú schopní obetovať firme život aj svoje

súkromie. Mnohí sú rodičmi, partnermi alebo túžia mať čas aj na seba a svojich priateľov. Rešpektujte to! 

Hoci vám niektorí z vašich podriadených nebudú vyhovovať, či už kvôli vzhľadu alebo povahe, pri práci musia ísť vaše osobné predsudky

bokom. Kvôli niekoľkým kilogramom navyše a nepeknej pleti nemôžete niekoho len tak odstrčiť. Máte „stoličku“ hodnú profesionála,

zodpovedajúci plat aj kompetencie, tak sa podľa toho aj správajte.

 

3. Môj šéf je despota!

 

 

Svoju prácu ste si obľúbili, a hoci nezarábate ako poslanec, máte strechu nad hlavou, ani jesť vám nechýba, a aspoň raz za rok leňošíte

na exotickej dovolenke. Všetko vyzerá skoro dokonale. Ale niečo vám predsa nedá slobodne dýchať. Váš šéf!

 

Len čo otvoríte dvere na kancelárii, váš nadriadený, ako obyčajne, opäť nemá dobrú náladu. Vyšliapanou cestičkou na koberci nervózne

pobehuje od stola k stolu a rad radom skritizuje prácu každého bez rozdielu. Neželáte si nič viac, ako otočiť sa na opätku, nasadnúť do

auta, a nikdy sa tam nevrátiť.

Trpieť alebo odísť?
Je vám tento scenár povedomí? Možno sa vaša súčasná pracovná situácia nepodobá katastrofickej vízii o despotickom šéfovi, no

nepochybne ste už zocelená podobnými skúsenosťami z minulosti. Väčšina ľudí do náručia panovačného a arogantného šéfa nepadla

len raz.

Čo s tým?  Máme sa so situáciou zmieriť, nechať so sebou zametať alebo zobrať nohy na plecia a podať výpoveď?

Nadriadený sabotuje vašu prácu
Akýkoľvek osobný dôvod je príčinou šéfovho správania, vy mu predsa nemôžete úplne každý deň vo vašom zamestnaní tolerovať jeho

negativizmus a znevažovanie. Pracujete rovnako ťažko a dobre ako hocikto iný, a zaslúžite si aj primeranú pochvalu. To nie je len

záležitosť osobnej cti alebo hrdosti, ale ľudskosti.

Zamestnanci, ktorí sú nútení pracovať v negatívnom prostredí a sú stresovaní, podávajú aj nižší pracovný výkon, obvykle nakoniec

odídu. Človek nedokáže znášať toľko trápenia príliš dlho, pretože nikto nemá nadľudské schopnosti.

Buď, alebo...
Ak neznášate vašu prácu, potom by ste sa mali poobzerať po inom zamestnaní. Budete sa cítiť oveľa lepšie. Vstanete ľahšie, aj

dochádzať do práce budete bez ranných nevoľností. Radšej byť plná energie, zrelaxovaná a pokojná ako sa každý deň plaziť pred

nervným šéfom.

Nechcete sa vzdať terajšieho zamestnania kvôli platovým podmienkam, zaujímavej práci alebo iným zamestnaneckým výhodám?

Potom musíte proti despotickému šéfovi rázne zakročiť. Dlžíte to sama sebe, vašim spolupracovníkom, a aj vášmu šéfovi, ktorý

si nie je zrejme vedomý svojho tyranského režimu voči svojim podriadeným.

Pozvite ho na rande
Ak vybuchnete na nadriadeného pred kolegami, pravdepodobne pohoríte, a vaše pripomienky nebudú vypočuté. Arogatný a panovačný

šéf si potrpí na svoje ego. Strápniť ho pred kolegami môže znamenať ďalší čierny bod „vo váš prospech“. Pohovorte si s ním radšej

v súkromí.

Poproste ho, či by si na vás nenašiel niekoľko minút po práci, alebo odchyťte šéfa počas obedňajšej prestávky. Za akýchkoľvek okolností

si udržte mierny a priateľský tón. Nikdy nezačínajte so slovami: „Mám problém...“ Znie to akoby ste sa chceli na niečo sťažovať, šéf sa

ospravedlní a určite si nájde dôvod, prečo nemá na vás práve čas.

Zavolajte si pomoc
Ak sa s ním nechcete stretnúť medzi štyrmi očami, zoberte si na pomoc jedného z vašich spolupracovníkov. No nie viac ako jedného.

Traja budete proti šéfovi príliš neprekonateľní. Vášho kolegu nechajte postávať v úzadí, aby sa šéf necítil napadnutý.

Pokojne mu vysvetlite vašu situáciu. Povedzte mu ako sa cítite, ale nie to, čo si myslíte. Proti vašim pocitom nemôže argumentovať

ani ich vyvracať.

Každý je iný
Na každého šéfa platia iné pravidlá. Despota vás trápi a naháňa pretože si myslí, že vás tým motivuje. Pokojne mu vysvetlite, že vašou

prácou doslova žijete, ale pracovať pod nátlakom vám nerobí dobre. Napätá pracovná atmosféra vás znervózňuje a znižuje efektivitu

vašej práce.

Ak máte za šéfa totálneho barana, pravdepodobne sa na vás rozkričí. V žiadnom prípade však neprechádzajte do protiútoku.

Ako na koni
Ponižuje vás šéf? Len čo si do vás rýpne, neutrálnym tónom mu odpovedzte, že jeho pripomienky môžete prebrať na spoločnej porade,

aby sa k nim mohli vyjadriť aj ostatní, ktorí s vami spolupracujú a poznajú vaše výsledky. 

Máte navrch
Deň, čo deň napravujete chyby vášho nemožného šéfa a makáte len za drobné? Taktne mu pripomeňte situácie, v ktorých ste mu

pomohli. Za cieľom dosiahnutia vyšších výsledkov, navrhnite drobné zmeny v organizácii. Všetko však niečo stojí, preto sa nehanbite

za svoje schopnosti si vypýtať aj primeraný plat.

Za dobré vzťahy máte budúcnosť
Nikdy sa zato, čo poviete neospravedlňujte. Koniec koncov v práci sa vždy niekto s niekým poháda, ale to ešte neznamená koniec

sveta. Dobré vzťahy so šéfom sú predpokladom vášho úspechu a profesijného rastu. Nečakajte, že si vo firme urobíte kariéru bez jeho

podpory. Ale vysokým pracovným nasadením v strese, pod tlakom a s despotickým šéfom za chrbtom si vykopete vlastný hrob.

 

4. Nebojte sa time manažmentu

 

 

Čas sú peniaze – poznáte to? Preto je na mieste, aby sme s časom vedeli aj narábať. Čím efektívnejšie si zadelíte svoje úlohy, tým viac

času vám zostáva na „život“. A nielen to! Time manažment odbúrava stres a pôsobí tak pozitívne na vaše zdravie.

 

Pracovné úlohy
Ako by ste to nepoznali - tlak, ktorý je v práci na vás vyvíjaný, dá občas poriadne zabrať. Jednotlivé úlohy, projekty či zadania sa často

rútia rýchlosťou svetla a ešte k tomu všetky naraz! V tom zhone strácate hlavu, pretože neviete, kam skôr skočiť. Stop! Určite si priority!

Time manažment je úzko prepojený práve s prioritami a efektívnym plánovaním. Svoje úlohy si zadeľte podľa dôležitosti a času, ktorý

máte na ich vypracovanie. Ak budete postupovať systematicky podľa nich, nemala by vás čakať žiadna pohroma alebo zlyhanie.

Aj vy budete mať zo seba lepší pocit, keď nebudete žiť v rozptýlenom chaose a namiesto toho budete prácu zvládať s nasadenou

eleganciou.

Súkromie
Večera s priateľmi v meste o šiestej? A to nemáte ešte nakúpené na zajtra? Aj tá kopa neožehlenej bielizne je tam už týždeň? Aj tu to

ide s time manažmentom oveľa lepšie, pričom vám opäť pomôžu už spomínané priority. Ak si určíte, že je večera pre vás nesmierne

dôležitá, v tom prípade odsuňte nákup na neskôr (veď dnes sa dá nakupovať už aj večer) a z tej kopy si ožehlite to najnutnejšie s tým,

že si v týždni vyhradíte čas, kedy doženiete zameškané. Koľko ľudí – toľko priorít, čiže riešenie danej situácie môže mať niekoľko

spôsobov.

Len sa vyvarujte toho, aby ste s plnými nákupnými taškami utekali cez námestie za priateľmi do reštaurácie a popritom sa stále

pozerali na hodinky s tým, že ešte musíte dnes všetko ožehliť. Nielenže si neužijete večer, ale aj vaša efektivita bude nulová. Najmä

vtedy, ak v tých taškách máte niečo mrazené alebo chladené, čo sa môže skaziť v teple.

Čo pomáha?
Diár, zápisník, kalendár alebo mobil, kde si zapíšete všetky svoje úlohy a priority, aby ste ich nemuseli držať v hlave.

A po splnení každej úlohy ju jednoducho odtiaľ vyčiarknite alebo vymažte. Tak budete mať čierne na bielom, že ste na nič nezabudli. 

Všetko s mierou
Time manažment je skvelá vec, ale netreba zabúdať, že všetkého veľa škodí. Preto to nepreháňajte ani s časovým plánovaním,

a v istých okamihoch si predsa len doprajte trochu nevšednosti života. Time manažment vám má slúžiť a nie nás obmedzovať.

 
 
 


(c) vytvorené 2007 - 2019, aktualizované 02.01.2019 Všetky práva vyhradené doc. Ing. Eva Nedeliaková, PhD.